تهیه رزومه
سوال دربارهی این که یک رزومهی مناسب چه ویژگیهای باید داشته باشد، همواره یک پرسش اساسی برای کسانیست که مایل هستند خود را به بهترین شیوه برای انجام یک فعالیت به سازمان معرفی کنند. برای تهیهی یک رزومهی مناسب بکوشید اطلاعاتی که در اختیار خواننده میگذارید تا حد ممکن گویا، دقیق و مختصر باشد. برخی از مهمترین اطلاعاتی که باید در یک رزومه گنجانده شود عبارت است از:
-
مشخصات فردی و شناسنامهای
بیان مشخصات فردی مانند نام و نام خانوادگی، سن، نشانی، تلفن تماس، آدرس ایمیل، وضعیت تاهل، وضعیت نظام وظیفه (برای آقایان) و … از بخشهای اصلی هر رزومه است. روشن است که رزومهی شما بدون این اطلاعات بیاعتبار خواهد بود.
-
تحصیلات و تجربههای علمی
رشتهی تحصیلی و محل تحصیل، سال ورود و فارغالتحصیل شدن و معدل فارغالتحصیلی از اطلاعاتیست که به تفکیک دورههای تحصیلی باید در این بخش گنجانده شود.
-
تجربههای کاری و حرفهای
بیان تجربههای کاری شما با مشخص شدن زمان و محل فعالیت و سمت شما در آن فعالیت از اطلاعات ضروری هر رزومه است. اگر لازم باشد میتواند نتایج فعالیتهای خود و دلایل قطع همکاری با سازمانهای یاد شده را به رزومهی خود بیافزایید.
-
دورههای تخصصی و حرفهای
این دورهها میتواند شامل دورههای آموزشی در علوم و فناوریهای مختلف باشد.
-
اندوختههای علمی، تالیفها، کتابها یا مقالهها
اگر اندوخته علمی و پژوهشی ارزشمند، کتاب یا مقالاتی از شما منتشر شده و یا در همایشهای علمی پذیرفته شده است، آنها را با بیان موضوع، محل و زمان چاپ یا ارایه نام ببرید.
-
مهارتهای کامپیوتری
مهارتهای مرتبط با فناوری اطلاعات و کامپیوتر را حتما” بیان کنید.
-
تسلط بر زبانهای خارجی
مهارتهای زبانی یکی از ویژگیهایی است که باید در رزومهی خود به آن اشاره کنید. اگر با زبانی به جز زبان فارسی آشنایی یا بر آن تسلط دارید، میزان آشنایی یا تسلط خود را در بخشهای مختلف این زبان از خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن توصیف کنید. اگر برای فراگیری این زبانها دورههایی را گذرانده یا مدارکی در اختیار دارید، به آنها اشاره کنید.
-
علایق و توانمندیها
اشاره به علایق و توانمندیهای شخصی میتواند در شناساندن شما کمک بیشتری کند.